Met de komst van AVG moet je op gebied van e-mailmarketing rekening houden met een aantal zaken, richting de inschrijvers en eventuele verwerkers.
1. Het belangrijkste is maak je website en met name je formulieren AVG –compliant.
2. Sluit een verwerkersovereenkomst met MailChimp af indien van toepassing.
3. Vraag de inschrijvers van uw mailinglist – waar nodig – om een herbevestiging.
4. Geef ontvangers bij iedere commerciële mail de mogelijkheid om uit te schrijven.
5. Geef gebruikers de optie om gegevens te kunnen inzien, aanpassen/verwijderen.
Optioneel; Sluit verwerkersovereenkomsten met derde partijen die toegang hebben tot de gegevens die je verzamelt voor je nieuwsbrief.

Met de komst van de AVG op 25 mei 2018 gaan er redelijk wat dingen veranderen waardoor je op je website of webshop de nodige zaken moet aanpassen. Maar wat moet je zoal doen op gebied van je e-mailmarketing? In dit item willen we daar de nodige aandacht aan besteden.

De belangrijke punten voor e-mailmarketing met oog op de AVG

Onderstaande zijn regels die gelden voor commerciële mailings en deze zouden niet voor transactionele mails moeten gelden. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld mailings naar aanleiding van bijvoorbeeld een order.

Opt-in
De opt-in moet een duidelijke/bevestigende actie zijn van de inschrijver. Dat betekent dat de opt-in geen onderdeel mag zijn van algemene voorwaarden en dat de inschrijving e-mail checkbox nooit automatisch aangevinkt mag zijn. (Dit geldt overigens voor alle checkboxen / opties zo!)

Vrijwillige inschrijving
Het moet aan te tonen zijn dat de opt-in vrijwillig is afgegeven en daarmee rechtsgeldig is. Denk daarbij aan het opslaan van de opt-in in de database, zodat je op ieder gewenst moment kunt aantonen hoe en wanneer je de inschrijving hebt verzameld.

Het is daarbij tevens aan te raden om te registreer wie zich heeft ingeschreven en in welke context, welke methode er werd gebruikt en of de informatie duidelijk was voor de betrokkene.

Informeren met oog op doel
Je hebt een informatieplicht richting je bezoekers waarin je aan moet geven waarvoor de gegevens gebruikt gaan worden. Het is met de komst van de AVG zo dat gegevens in lijn moeten zijn met het doel. Vraag dus alleen wat noodzakelijk is!

Informeren met oog op derde partijen
Gebruik je gegevens voor meerdere doeleinden en deel je deze persoonsgegevens met derden? Dan dien je concreet, transparant en begrijpelijk te communiceren en voor ieder apart doel toestemming (consent) te vragen.

Inzicht in en het aanpassen van gegevens
Je dient de deelnemers van je mailinglist inzicht te geven in hun persoonsgegevens en de mogelijkheid bieden om deze gegevens aan te passen.

Uitschrijven moet je aanbieden
Bij iedere commerciële mail moet je de ontvanger de mogelijkheid geven om zich uit te schrijven. Je dient je, vanzelfsprekend, ook aan de uitschrijving te houden.

Terugwerkende kracht
De wet, en dus bovenstaande regels, gelden met terugwerkende kracht. Dat betekent dat je mogelijk de deelnemers van je mailinglist om een herbevestiging moet vragen.

Zorg dat je e-mailmarketing voldoet aan de AVG!

Laat LanthopusX je e-mailmarketing verzorgen!

Ik maak gebruik van Mailchimp, wat moet ik doen?

Omdat ontzettend veel mensen op verschillende manieren gebruik maken van Mailchimp hebben we besloten om de belangrijkste punten met oog op de AVG ook in dit item mee te nemen.

Als je gebruik maakt van Mailchimp dan is een heel groot gedeelte van de zorgen al gelukkig voor rekening van Mailchimp. Mailchimp is namelijk AVG/GDPR compliant; https://kb.mailchimp.com/accounts/management/about-the-general-data-protection-regulation/

Hierdoor bevat Mailchimp alle functionaliteit om gebruikers inzicht te geven in hun persoonsgegevens en biedt gebruikers de mogelijkheid om gegevens aan te passen of zelfs te kunnen verwijderen.

Extra advies vanuit Mailchimp – dubbel opt-in
MailChimp adviseert zelf om, wanneer je extra details wilt genereren van de inschrijving; om de dubbele opt-in functie in te schakelen. Dit zodat je dit ook kunt weerleggen.

Extra advies voor Mailchimp – herbevestiging
Daarnaast is het netjes om geregeld een herbevestiging te vragen aan de inschrijvers van je mailinglist. Je bent namelijk het verplicht om bij een inactiviteit van 24 maanden dit te doen. Dit periodiek op jaarbasis doen is een goede structurele manier om dit altijd voor te zijn.

Mailchimp heeft een kennisbank item gemaakt welke dit proces toelicht; https://kb.mailchimp.com/lists/manage-contacts/reconfirm-a-list/
Lukt het niet om een herbevestiging te vragen, dan dienen de gegevens te worden verwijderd uit de mailinglist van Mailchimp.

Verwerkingsovereenkomst – Mailchimp

Omdat Mailchimp als derde partij werkt met persoonsgegevens waar jij in eerste instantie voor verantwoordelijk bent moet je met Mailchimp een verwerkingsovereenkomst aangaan. Dit kan gelukkig relatief makkelijk gedaan worden via; https://mailchimp.com/legal/forms/data-processing-agreement/

Als je bovenstaande volgt dan moet je alles op een rij hebben om ook met je e-mailmarketing te voldoen aan de AVG.

Dit is geen juridisch artikel en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Heb je specifieke vragen inzake deze nieuwe wetgeving, dan adviseren wij je om contact op te nemen op met een juridisch adviesbureau.

Kunt u meer uit uw website halen? Ontvang een gratis website-analyse!

  • Meer inzicht over Je SEO!
  • Is je website mobiel vriendelijk?
  • Wat kan er beter aan de snelheid van je website?
  • Maakt je website al gebruik van structured data?
  • Broken links check, backlinks check, en nog veel meer!
Bijna Klaar!