We geven een unieke blik in onze eigen SEO keuken. We willen namelijk de kennis die we bezitten delen om te werken naar een beter web. We lichten daarom de tools die we gebruiken voor het verschaffen van meer inzichten aan onze klanten toe en hopen dat ze je een stap verder brengen.

Als we kijken naar de wereld van SEO en wat er allemaal te doen is, dan kom je vaak al snel tot de conclusie dat er enorm veel mogelijk is. Maar daar houd het niet op. Op het internet vind je misschien wel letterlijk duizenden tools terug welke je op gebied van SEO verder zouden moeten helpen.

Het probleem daarvan is het kunnen filteren door wat tools zijn die je daadwerkelijk verder kunnen helpen. Je waant je al snel in het wilde westen als het aankomt wat er allemaal is.

Een kijkje in onze “SEO keuken”

Veel partijen willen juist niet loslaten wat ze gebruiken om je te voorzien van de inzichtingen die ze je kunnen aanleveren. Je kent vast wel de quote “Knowledge is Power” (kennis is macht) wat vaak toegekend wordt aan Sir Francis Bacon. Het is iets wat tot de tijd van vandaag nog steeds van toepassing is.

Maar als we willen werken naar een betere wereld en een betere web-ervaring voor iedereen dan moeten we ook geregeld zorgen dat kennis gedeeld wordt en dat betekend ook een stuk transparant zijn over hoe en wat wij gebruiken.

Om vanuit onze kant ons steentje daaraan bij te dragen hebben we besloten om een ‘kijkje in onze SEO-keuken’ te geven van de tools die we op gebied van SEO structureel gebruiken om onze klanten te voorzien van inzichten en dergelijke.

Dit zodat je zelf een second opinion kunt doen op de inzichten die je krijgt maar ook om te zorgen dat we transparant zijn. En wellicht zelfs misschien andere bedrijven of professionals inspireren om hetzelfde te doen.

Het is natuurlijk lastig om alles tot in detail uit te leggen daarom zullen we beknopt per tool toelichten waarom we de tool gebruiken en wat voor toegevoegde waarde ze bieden voor zowel ons als voor onze klanten.

Let wel het gaat hierbij om tools die wij in gebruik heel aangenaam vinden, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen.

Kom hoger in Google!

Laat je SEO verzorgen!

Google Analytics

Deze zal voor de meeste mensen geen verdere toelichting nodig hebben. Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.

Het doel van deze Google Analytics is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes of zelfs delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Zoals je kunt begrijpen kunnen de inzichten die je hiermee verkrijgt alle kanten op gaan, of je inzicht wil hebben in het verkeer, of doelen (conversies) behaald worden en ga zo maar door.

Hedendaags is een website zonder Google Analytics niet meer voor te stellen. Bijna iedere applicatie die iets op gebied doet van SEO zal er een koppeling mee kunnen maken. Het hebben van dit inzicht is voor iedereen die zich op het gebied van zoekmachine optimalisatie bezighoudt van onschatbare waarde.

Zorg er dus voor dat ook indien je zelf er niet in zal gaan duiken dat de Google Analytics code toegevoegd wordt aan je project. Want ook al begin je later pas met SEO of besteed je dat uit aan een web-bureau dan is het hebben van inzicht in de huidige historie ontzettend waardevol.

Screaming Frog

Een tool die minder bekend in de oren zal klinken maar zo ontzettend veel inzicht mee te verkrijgen is, is Screaming Frog.

Screaming Frog geeft je snel een overzicht van de pagina’s en bestanden op je website met alle bijbehorende eigenschappen die ze kunnen hebben. Screaming Frog crawlt alle URL’s van een website, en maakt dan rapportages met de belangrijkste gegevens. Om wat voorbeelden daarvan te geven:

  • Hoeveel pagina’s, afbeeldingen en bestanden (zoals pdf’s) heb je op je website;
  • Welke pagina’s hebben geen meta description, of een te korte of te lange description;
  • Welke afbeeldingen hebben geen alt tekst, of een te lange alt tekst;
  • Welke links op je website werken niet (404s).

En zo kunnen we denk ik nog wel een heel item besteden aan alleen al de mogelijkheden van deze tool.

De tool kent een gratis variant waaraan de nodige limitaties van toepassing zijn zie ook; https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/pricing/. Maar de gratis variant kan je wel helpen met het krijgen van een goed beeld van de mogelijkheden van de tool.

SERanking

SERanking is een betaalde tool welke als voornaamste de posities in de rankings bij houd.

Hiermee bedoelen we dat ze gebaseerd op je domein en zoekwoorden de positie veranderingen bijhouden. Iets wat als je bezig gaat met optimalisatie met het oog op het beter naar voren komen in de zoekmachines zeer handig kan zijn.

Afhankelijk van de pakketvorm die je afneemt kan het systeem dit voor de gewenste domeinen per dag, per 3 dagen of per week voor je doen.

Dat is de core-feature van SERanking maar daar houdt het niet op;

  • Website audit
  • On-page SEO Audit
  • Backlink checker
  • Backlinks monitoring
  • Keyword suggestion tool
  • Keyword grouping
  • Page changes monitoring
  • Marketing plan
  • Competitor research

Kortom SERanking is een tool die op enorm veel manieren in te zetten is.

Features zoals de competitor research maken van het een uiterst bruikbare tool; hiermee kun je namelijk ook je concurrenten vergelijken om direct inzicht te krijgen in hoe zij bepaalde zaken aanvliegen EN hoe ze daarop ranken.

SocialPilot

Social Media, anno 2018 is het iets waar je actief mee om moet gaan. Maar het bijhouden van alle Social Media kanalen waarop je actief bent kan een heel karwei zijn als je dat handmatig moet doen.

SocialPilot is een tool welke je het moeten gaan naar iedere los Social Media uit handen neemt. Maar dat zou te kort door de bocht zijn want SocialPilot doet nog zoveel meer. Je krijgt de mogelijkheid om met groepen te werken zodat je updates met een aantal klikken direct naar alle betrokken Social Media kanalen kunt zetten.

SocialPilot kan met behulp van RSS ingericht worden, geeft curated content (content gebaseerd op je medium en op termen), geeft concrete statistieken over hoe je het op Social Media kanalen doet, een Social Media kalendar (waar je met concrete blokken kunt werken om content in te plannen). Daarnaast is SocialPilot qua impact ook makkelijk uit te lezen in Google Analytics.

SocialPilot neemt je ontzettend veel tijd uit handen om zo op een makkelijke en structurele manier je uitingen / content op je social media kanalen te krijgen.

Keyword Hero

Keyword Hero is een tool die we wat meer recentelijk in gebruik hebben genomen. Keyword Hero lost een probleem wat in Google Analytics sinds enige jaren speelt op; Het kunnen zien op welke organische zoekwoorden er mensen naar je website / platform komen.

En het mooiste daarvan is; dat doet Keyword Hero in Google Analytics zelf.

Even een klein stukje toelichting; Sinds ongeveer 2012 geeft Google deze zaken niet meer weer. Het enige wat je concreet te zien krijgt is {not provided} wat natuurlijk super nuttig is. (Voor referentie; In je Google Analytics property ga je naar Acquisitie > Organische zoekwoorden)

Keyword Hero lost dit op door een kopie te maken van Google Analytics property (de zogenaamde Keyword Hero view) en op dezelfde plek (Acquisitie > Organische zoekwoorden) je wel de nodige inzichten te geven. Het voordeel van weten hoe mensen organisch bij je binnenkomen is natuurlijk dat je dan goed kunt beoordelen of je aan da vraag (de zoekintentie) al dan niet voldoet.

Keyword Hero kun je gratis mee beginnen maar hoe meer inzicht je wilt hebben (en hoe groter je website of platform is) kan het een optie zijn om over te schakelen op een betaalde oplossing.

Laat ons je SEO nakijken!

Controleer mijn SEO!

Extra tip

Sommige tools hebben in bepaalde vormen wat overlap zoals je misschien kunt aflezen uit de mogelijkheden welke ze bieden. En dat is een belangrijke tip die we buiten de bovengenoemde tools mee willen geven;

Kijk altijd goed naar de core features van een tool en wat die voor toegevoegde waarde kunnen hebben voor jouw doeleinden. Extra features kunnen mooi zijn maar zouden niet de reden voor de keuze van een tool mogen zijn.

Vraag waar nodig om hulp

We hopen dat een “kijkje in de keuken” van wat wij zoal gebruiken voor SEO je verder heeft kunnen helpen. Mocht je nou toch nog tegen zaken aan lopen, op gebied van SEO, waar je de nodige hulp bij kunt gebruiken, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op zodat we samen kunnen kijken wat we kunnen betekenen voor elkaar.

Kunt u meer uit uw website halen? Ontvang een gratis website-analyse!

  • Meer inzicht over Je SEO!
  • Is je website mobiel vriendelijk?
  • Wat kan er beter aan de snelheid van je website?
  • Maakt je website al gebruik van structured data?
  • Broken links check, backlinks check, en nog veel meer!
Bijna Klaar!