Heeft het nut om qua internetmarketing gebruik te maken van offline media (traditionele media)? Wat zijn de voordelen én nadelen van dit type van media? Wij bekijken de kracht van alle vormen van media, zowel traditioneel, nieuw of crossmedia, om je de kracht van alle mogelijkheden te laten zien. Dit zodat je een zo goed mogelijk beeld hebt van de voordelen, nadelen maar vooral de mogelijkheden1

Als je gaat kijken heeft iedereen het hedendaags altijd maar over wat er online mogelijk is, natuurlijk met goede reden want online is groot, 24/7 het is een markt waarop je actief moet zijn. Maar wat je doet met de offline-mogelijkheden en offline media kan ook zeker een toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf.

In dit item kijken we naar de mogelijkheden die offline media je kunnen bieden, zowel de voordelen als nadelen ten opzichte van de nieuwe media. Laten we daar eens eerst naar kijken;

Nieuwe media

De online media worden in het kort ook wel nieuwe media genoemd. Daaronder vallen onder andere de volgende zaken;

  • Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization (SEO))
  • Zoekmachine advertising (Search Engine Advertising (SEA))
  • Pay-per-click advertising
  • Content marketing
  • Social media
  • E-mail marketing

Laten we eens kijken naar de voornaamste voordelen en nadelen van deze vorm van internetmarketing.

Voordelen van Nieuwe Media

Bereik
Je advertenties en promoties kunnen duizenden consumenten bereiken door het indrukken van een toets. Je kunt een advertentie of info-graphics samenstellen op basis van je eigen behoeften of doelen. Vervolgens bouw je het dan rond een advertentiebudget waarover jij controle hebt en het kunt richten op je specifieke doelgroep.

Directe feedback
Wanneer je advertentie of promotie wordt geplaatst, ontstaat de mogelijkheid op directe feedback. Het maakt bijvoorbeeld inzichtelijk hoeveel mensen je bereikt hebt, welke er op de advertentie hebben geklikt, de pagina hebben bezocht etc.

Je zult vrij direct weten wat er werkt en wat niet zodat je hier rekening mee kunt houden bij de volgende actie die je wilt nemen.

Nadelen Nieuw Media

Publiek
Je doelgroep is bijvoorbeeld niet actief op sociale media. Mensen zijn heel divers en er zijn mensen die liever een winkel binnen lopen of liever telefonisch contact hebben op een meer traditionele manier.

Budget
Je moet bepalen wat je budget voor je advertenties zal zijn. Hoe meer je uitgeeft, hoe meer mensen je zult kunnen bereiken. Hoe minder je besteedt, hoe minder kans er is dat je de volledige strekking van je doelgroep zal raken.

Haal meer uit je website met behulp van Nieuwe media!

Laat je SEO/SEA door professionals verzorgen!

Traditionele media

Je kunt natuurlijk de nodige resources besteden aan de meer traditionele media. De traditionele media zou je ook wel de offline-media kunnen nomen.

Onder traditionele media kun je verstaan;

  • TV advertenties
  • Radio advertenties
  • Gedrukte advertenties
  • Direct e-mail advertenties
  • Reclameborden / Advertentieborden
  • “Koud” bellen
  • Deur aan deur verkoop
  • Banner advertenties (yes online maar redelijk traditioneel)

Het voordeel is dat daar een redelijk track-record van is, oftewel ze zijn beproefd en bij de meeste partijen ook bekend. Dat is ook wel de kracht van deze vorm van internetmarketing. Traditionele / offline media kunnen absoluut bijdragen aan het meer halen uit je website, als je er goed mee om gaat. Een aantal voordelen en nadelen van deze vorm;

Voordelen Tradtionele Media

Zichtbaarheid
Wanneer je een directe mail ad stuurt, de tv ad afspeelt, die radio-uitzending plaatsvind en de krant / het blad binnenvalt, bereik je meteen enorme aantallen klanten. Het is direct in hun gezicht, op hun veranda.

Onbewust krijgen deze klanten een beeld dat je een goede service of product hebt, en dat ze erover (meer) moeten weten.

Tastbaar
Je klanten kunnen je marketing ideeën / of promotie op pakken, lezen of luisteren zodra deze beschikbaar wordt gemaakt. Ze hebben daarmee fysiek bewijs in handen waar ze hun aandacht aan kunnen geven.

Nadelen Tradtionele Media

Respons
Het is goed mogelijk dat er geen enkele respons is of zelfs komt (dit noem je Impact on Investment (IOI). Je verspreid je actie onder je demografie maar je weet niet wie er actie op onderneemt.

Dat kan beteken dat als je het niet terugziet in je cijfers (je Return on Investment (ROI)) dat je marketing niet aanslaat en je wellicht zelfs geld aan het weggooien bent.

Tijd
Het kost tijd om deze uiting te maken (vooral voor tv maar ook zeker op de andere gebieden) te creëren en het geld te spenderen om bij je publiek te krijgen. Je ziet mogelijk geen effect op investeringen (Impact on Investment (IOI)) voortkomen uit je inspanningen.

Gebruik van offline media

De vraag die we moeten stellen is, als het aankomt op jouw specifieke doel én doelgroep heeft offline media dan een toegevoegde waarde. Kun je jouw doelgroep op een goede manier stimuleren middels dit medium en niet geheel onbelangrijk zijn je een ROI. Daarmee bedoelen we zie je de investering ook terug in het aantal conversies / doelen wat je voor ogen hebt ten opzichte van de kosten van het bereiken van je doelgroep.

Indien offline media past bij je doelgroep is het absoluut iets wat een meerwaarde kan zijn om te hanteren. Bij LanthopusX begrijpen we goed dat er heel veel mogelijkheden zijn en dat al die keuzes het lastig maken. Het is op gebied van internetmarketing heel lastig om 1 gouden weg aan te wijzen die voor iedereen altijd zal werken namelijk.

Als we dan toch iets van een tip mee zouden moeten geven zou dat de volgende zijn;

Tip: Zorg eerst dat je een goed inzicht hebt in wie je wilt bereiken, wie je reeds bereikt en hoe je de huidige bezoekers bereikt. Dat alleen geeft je een enorme voorsprong als het aankomt op plannen van een internetmarketing-strategie.

Door middel van Crossmedia meer uit je website halen!

Laat ons de ideale Crossmedia mix toepassen!

Balanceer de mogelijkheden uit

Meer dan ooit is het belangrijk om te zoeken naar een passende balans tussen zowel traditionele media als nieuwe media. Zoals gezegd mensen zijn in hoe ze met beide omgaan divers en dat maakt het vaak lastig om heel hard te kiezen voor de ene of de andere aanpak.

Het gebruik van alleen het ene type media zonder het andere, alleen offline of online kan ook juist het probleem vormen. Kijk naar hoe je goed gebruik kunt maken van het complimenteren van elkaar.

Crossmedia

Of kijk juist naar oplossing die crossmedia van betekenis kunnen zijn. Crossmedia is een term uit de marketing en heeft niet een enorm definitieve omschrijving. Het komt er in grote lijnen op neer dat er gebruik wordt gemaakt van een mix van zowel nieuwe als traditionele media om samen bepaalde doelen te bereiken.

Om een voorbeeld te geven van crossmedia kunnen we het beste een zo duidelijk mogelijk voorbeeld geven waar iedereen zich in kan vinden. Laten we “The Voice of Holland” als voorbeeld hanteren.
Zoals bij menigeen bekend is het van nature een TV-programma, naar het is ook een mix die gebruik maakt van andere mediums voor verschillende insteken.

Denk daarbij aan de mogelijkheden om online of via sms te kunnen stemmen of om jezelf als kandidaat op te geven. Nog een andere praktisch voorbeeld is het gebruik van een eigen #hashtag, zoals dit mogelijk is op media zoals Twitter en Facebook, waardoor de kijkers zich verbonden voelen en interactief kunnen deelnemen aan het programma.

In feite wordt daarmee het ‘zenden’ omgezet in en interactie die de betrokkenheid van de doelgroep stimuleert.

Passende oplossing

Daarnaast is het lastig passend advies te geven voor iedereen en daarom vinden wij bij LanthopusX het ontzettend belangrijk om specifiek, met jou, te kijken naar wat er bij jouw situatie het beste zou passen. Met wat het beste past én je doel én doelgroep in het achterhoofd bepalen we samen de route die we nemen op het gebied van internetmarketing.

Wil je kijken wat er mogelijk is, met ons, op gebied van internetmarketing? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op en laten we kijken of we een passende internetmarketing-strategie kunnen maken met elkaar om zo het beste uit je website te halen!

Kunt u meer uit uw website halen? Ontvang een gratis website-analyse!

  • Meer inzicht over Je SEO!
  • Is je website mobiel vriendelijk?
  • Wat kan er beter aan de snelheid van je website?
  • Maakt je website al gebruik van structured data?
  • Broken links check, backlinks check, en nog veel meer!
Bijna Klaar!