Het omgaan met ‘oude’ content begint steeds meer belang te hebben. Vanuit een SEO standpunt is het juist ook slim om werk te maken van het actualiseren van je content. We hebben onze eigen REPOUR (Research, Evaluate, Project, Optimize, Update, Republish) methodiek uitgeschreven om je een goed handvat te geven om je ‘oude’ content effectief te kunnen her-gebruiken.

Content is en blijft een van de belangrijkste factoren als we kijken naar zoekmachines zoals Google. Daardoor zijn we continu bezig met het maken van content welke eigenlijk gericht is op 1 doel, zorgen dat we (je platform / website) het beter gaat doen (conversie).

Maar content die we ooit gemaakt hebben, misschien wel jaren geleden, verliezen we vaak uit het oog. Dat terwijl deze van ongekende waarde kan zijn voor je medium!

Oude content zijn je bouwstenen

Ondanks dat content oud is kan het zijn dat die content de fundering is geweest voor het bouwen van de rest van je platform / website. Dat zal niet voor alle content zo zijn maar iedereen heeft deze bouwstenen.

Joost van der Valk, van Yoast SEO (https://yoast.com/), heeft bijvoorbeeld niet voor niets de optie voor cornerstone articles opgenomen in zijn plugin die door miljoenen mensen gebruikt worden wereldwijd.

In feite bedoel zowel hij als wij hetzelfde als we het over bouwstenen / cornerstore items hebben. Zonder je ‘oude’ content was je niet waar je nu bent.

Het is daarom een goede zaak om geregeld te kijken naar je oude content om deze te beoordelen op waarde en nog veel belangrijker om te kijken hoe je deze beter of zelfs actueel relevant kunt maken.

De waarde van oude content

Oude content heeft altijd een waarde alleen zitten er net zoals in de grond of mijnen verschillende vormen van waarde in. Niet alles is namelijk een concreet bouwstenen, soms zijn het de kleinere stenen en soms heel grote keien. Dat is ook wat het inschatten van waarde soms zo lastig maakt, je moet er namelijk echt naar kijken om te realiseren wat er mogelijk is.

Yoast heeft dat proces makkelijker gemaakt voor gebruikers van WordPress. Dit omdat je items waarvan je op voorhand vermoed dat het fundering vormt of op een andere manier sterk zal zijn voor je kunt aanmerken als Cornerstone articles. Maar om dat met terugwerkende kracht te doen vergt misschien iets meer dan alleen het aanvinken.

Je moet dat beoordelen en waar nodig vervolgacties nemen.

Daarnaast is dat een specifieke oplossing voor WordPress. Ondanks dat WordPress een heel aanzienlijk markt-aandeel heeft (circa 28%) is het natuurlijk niet de enige speler op het internet.

Wij presenteren jullie; REPOUR!

Repour is een werkwoord in het Engels voor het opnieuw schenken. Iets wat je met content ook kunt doen. Maar je vraagt je vast af waar REPOUR voor staat;

Research, Evaluate, Project, Optimize, Update, Republish

Deze stappen zijn namelijk nodig om een goed beeld te krijgen van de waarde van je ‘oude’ content en om daar vervolgens nog sterkere content van te maken. Content welke dan ook zeker een extra meerwaarde heeft en een nog sterker bouwstenen zal vormen.

Laten we de verschillen stappen van REPOUR toelichten;

Research

Hier begint het je moet eerst een goed beeld hebben van je oude content. Maar daarnaast moet je kijken naar wat er mogelijk is om je content te versterken. Dat kan door bijvoorbeeld actuele ontwikkelingen het geval zijn.

Evaluate

Als je weet wat voor content er is welke een goed raakvlak heeft met bijvoorbeeld een actuele ontwikkeling.

Dan is het tijd om te kijken hoe deze content het nu doet. Kijk naar de lengte van de content, de schrijfstijl eigenlijk naar alle aspecten waar je ook bij het schrijven van je nieuwe content rekening mee houdt. Vaak heb je namelijk scherpere standaarden als je langer bezig bent met het maken van content voor je platform / website.

Project

Na het evalueren is het aan te raden om een schatting te maken van de acties die nodige zijn om je content te verbeteren. Dit zodat je een raming kunt maken van de tijd en dus het geld wat het kost. Is het verbeteren het namelijk waard, een belangrijke afweging die je moet maken.

Optimize

Zoals kort aangehaald kan er jaren tussen content zitten. In die jaren zijn er verschillende (technische) ontwikkelingen wellicht geweest op gebied van SEO, SEA en mogelijk andere vlakken. Het is natuurlijk raadzaam om waar nodig zorg te dragen dat je oude content aan de nieuwste eisen voldoet.

Dit zodat je content het best mogelijk zijn doel kan bereiken.

Update

Als je content op technisch gebied helemaal mee kan dan is het tijd om de content te updaten. Dat kan betekenen dat je content moet rectificeren, of soms zelfs moet reduceren, om het her-bruikbaar te kunnen maken met de ontwikkelingen die plaats hebben gevonden.

Ook kan het zijn dat je juist in dit gedeelte de vorm van je items anders wilt maken.

Republish

Als je content voorziet van de nodige aanpassingen dan is het ten zeerste aan te raden om content ook opnieuw in de spotlight te zetten. Een revisie die via je homepage of nieuws sectie naar buiten gaat zal namelijk eerder de aandacht trekken dan een aangepast bericht wat lastig te bereiken is.

Een andere optie kan zijn om in een nieuw artikel wat relevant is te verwijzen naar de nieuwe variant van je content.

Het belangrijkste is hoe je het went of keert dat je de aandacht van je doelgroep / demografie weet te focussen op de herziening.

Zet je oude content effectief in!

Help mijn oude content te REPOUR-en!

REPOUR niet te snel

Soms is het toevoegen van iets op wat er al bestaat iets lastiger dan simpelweg het bijschenken. Soms moet je het nieuwe eerst laten bezinken alvorens je het aan het bestaande toevoegt.

Met de snelheid waarin ontwikkelingen kunnen plaats vinden kan content die je onlangs gemaakt hebt al achterhaald zijn. Het is altijd goed om een goede balans te vinden als het aankomt op het inspringen direct op de actualiteit ten opzichte van het repouren van oude content.

Er zijn daarvoor geen harde lijnen maar een goed startpunt zou kunnen zijn om alleen je oude content te voorzien van het nieuwe als het zich meetbaar bewezen heeft of feit is geworden.

Zie REPOUR als een huis

Je wilt per slot van rekening niet dat je oude content gaat voorzien van informatie die vervolgens alweer achterhaald, incorrect of anderzijds niet passend is. Je bent namelijk je bouwstenemn aan het verstevigen niet aan het verzwakken.

Het principe van REPOUR zou je ook kunnen vergelijken met een huis. Je oude content bevat de betonnen bouwstenen, bouwstenen die je met de juiste middelen kunt versterken of verzwakken en met het valt of staat je huis.

Hulp van buiten af

Soms helpt het ook enorm om een blik van buitenaf te krijgen. Dat is voor nieuwe en oude content van toepassing maar wordt doorgaans alleen ingezet voor nieuwe content. Wat een gemiste kans kan zijn.

Oude content periodiek beoordelen op toegevoegde waard kan voor je website / platform zeker waardevol zijn als je er nodige tijd en aandacht aanbesteed. Gebruik een methodiek zoals ons eigen REPOUR of wat jou het best ligt, dat maakt eigenlijk niet uit, maar laat je oude content niet simpelweg vervagen na het verloop van tijd.

Kunt u meer uit uw website halen? Ontvang een gratis website-analyse!

  • Meer inzicht over Je SEO!
  • Is je website mobiel vriendelijk?
  • Wat kan er beter aan de snelheid van je website?
  • Maakt je website al gebruik van structured data?
  • Broken links check, backlinks check, en nog veel meer!
Bijna Klaar!